Vores Produktion

Keramik

Hvor: Cháozhou, Kina
Ansatte: 60

Fabrikken, der fremstiller vores keramiske produkter, ligger omgivet af tre bjerge i den charmerende by Cháozhou, også kendt som 'Kinas keramikhovedstad', i den østlige del af Guangdong-provinsen. Fabrikken fremstiller forskellige genstande i keramik – lige fra service og krus til skulpturelle vaser og lampefødder. På trods af den hurtige udvikling i verden holder de 60 ansatte på denne fabrik trofast fast i håndværkets sande ånd i alle led af produktionen.

Billledetext

 

Materialerne til ferm LIVINGs keramik bliver nøje udvalgt og kvalitetskontrolleret for at sikre, at alle produkter er af den højeste kvalitet. Det anvendte ler er blevet vakuumbehandlet, så luften trækkes ud, for at fjerne eventuelle luftlommer, der er opstået under fremstillingen af leret. De anvendte materialer er ekstremt holdbare, skabt til at holde livet ud.

Den keramiske fremstillingsproces er langsom og kompleks og håndteres af flere forskellige mennesker, der hver især er eksperter inden for deres område. Keramik i meget fine eller detaljerede former kræver ofte en kombination af traditionelle og moderne redskaber samt produktionsteknikker som slikkerstøbning, håndmaling, svampemaling, finpudsning, nedsænkning i maling og glasur. Den keramiske genstand formes ofte ved hjælp af slikkerstøbning, hvor perfekt blandet ler hældes i en støbeform, hvor det hærder og tørrer. Gipsformen fremskynder tørringen, idet den opsuger noget af det overskydende vand fra leret. At tage leret op af gipsformen på det helt rigtige tidspunkt er en færdighed i sig selv – leret skal være næsten fuldstændig hærdet, men alligevel lidt fugtigt, for at pottemageren kan finpudse genstanden.

Herfra begynder pottemageren at finpudse genstanden i hånden ved hjælp af en hånddrevet drejeskive og specielle metalværktøjer med vinkelformede blade og ståltrådsløkker for at udjævne ruheden og kanterne, mens han eller hun løbende dupper stykket med en fugtig svamp for at holde genstanden fin og ren. Det kræver en masse øvelse at vide, hvornår det er det rette tidspunkt at finpudse keramikgenstanden, og hvor meget man kan fjerne uden at beskadige overfladen. Inden genstanden gives videre til en kollega, efterses dens jævnhed og æstetiske skønhed. Genstanden er nu klar til sin første brænding i en særlig ovn, der brænder ved en meget høj temperatur i op til 7-8 timer. Hvis der kræves glasering, gøres dette ofte i hånden af en medarbejder, der har særlige tekniske færdigheder i glasering, for at sikre en fuldstændig belægning. Efter glaseringen skal genstanden brændes for anden gang i op til 12 timer, for at sikre at keramikken har den rigtige form og levetid. Til sidst bliver hvert enkelt produkt omhyggeligt tjekket, inden det pakkes og er klar til salg.

 

 

Billledetext

 

 

SHELL POT

Med sine naturlige og legende former er denne konkylieformede vase både simpel og skulpturel på én og samme tid. Fyldt med dine yndlings blomster eller for sig selv er vasen en smuk detalje på kommoden eller i vindueskarmen.

Se vores Shell Pot her

 

 

TUCK POTS

Vores Tuck-krukke, som oprindeligt er formet i hånden, rammer den perfekte balance mellem det funktionelle og det kraftfulde. Det kunstneriske udtryk er skabt af en lagdelt højglansglasur i en cremet cashmere-farve kombineret med en lysreflekterende overflade, der fremhæver dens furede karakter. Sæt blomster eller grene i den, eller lad den pynte i sig selv på en hylde eller et bord i dit hjem.

Se Tuck Potterne her