Ryoko Horis Badeværelse

KAN DU HUSKE DUFTENE FRA DIN BARNDOM? Ryoko Hori vil vække dine minder ved at styrke forbindelsen mellem sind og krop gennem duftenes fantastiske verden. For 10 år siden hun forlod Japan og en karriere inden for mode og begyndte at studere helbredende massageterapi i Australien, yurveda i Indien og endelig klassisk parfumeproduktion i Frankrig. I dag befinder hun sig i det, hun kalder en sansesalon, i Neukölln i Berlin.

KAN DU HUSKE DUFTENE FRA DIN BARNDOM? Ryoko Hori vil vække dine minder ved at styrke forbindelsen mellem sind og krop gennem duftenes fantastiske verden. For 10 år siden hun forlod Japan og en karriere inden for mode og begyndte at studere afhjælpende helbredende massageterapi i Australien, ayurveda i Indien og endelig klassisk parfumeproduktion i Frankrig. I dag befinder hun sig i det, hun kalder en sansesalon, i Neukölln i Berlin

Ryokos hjem og butik er et sted med ritualer, som hun udfører dagligt enten selv eller med klienter, som hun også tilbyder terapeutisk massage i tatami-rummet. Små brune flasker og beholdere med hvide, minimalistiske etiketter ses overalt – hendes magiske blanding af æteriske olier, stemningssprays rumsprays og håndlavede parfumer. Hendes sansesalon er en udvidelse af den lejlighed, hun deler med sin partner i både livet og kærligheden, Daniel Kula. Vi tager skoene af, da vi træder ind på tatami-måtterne og ind i Ryokos verden af sanser og dufte – en verden, hvor ægte luksus er et spørgsmål om tid og opmærksomhed.

Navn Efternavn Billledetext

"Vi glemmer, at da vi blev født, var lugtesansen den mest udviklede sans af dem alle..."

At genskabe forbindelse med naturen

Ryokos salon er mere end en virksomhed – hun er på en mission om at få moderne mennesker til at genskabe forbindelsen med deres krop og sanser. Mindfulness og meditation er begge blevet genopdaget i de senere år og har skabt en bevidsthed om, hvor vigtigt det er at prioritere ro i sindet. Ryoko mediterer dagligt og laver meditationsworkshops i tatami-rummet, men ønsker også at tilføje det ekstra lag med at forbinde krop og sjæl gennem vores ofte forsømte sanser:

”Vi lader til at have udviklet vores syn så meget mere end resten af vores sanser. Og hvis du bruger én sans meget, så vil du på et eller andet tidspunkt svække de andre. I dag er synet vores primære sans, men vi glemmer, at da vi blev født, var lugtesansen den mest udviklede sans af dem alle – det er selve den måde, vi opfattede verden på for første gang. Vi har brug for at øve os på i at bruge vores lugtesans og smagssans igen, så vi kan forbinde os med vores krop som helhed,” fortæller Ryoko os, mens hun skænker traditionel japansk grøn te, hōjicha, i en af sine mange hjemmelavede lerkopper. Hun håndterer tingene med blide, elegante bevægelser og arrangerer alt omhyggeligt alt, så det er perfekt.

Ryoko tager sig sin tid. Selv små hverdagsrutiner, såsom at tage drikke sig en kop te om morgenen, er ophøjet til et værdsat ritual. Hun træner sine sanser hvert eneste minut hver eneste dag og finder tid til at sætte pris på hverdagens detaljer. At tage et bad handler for Ryoko ikke blot om at rense sin krop, men snarere om at finde eller genfinde forbindelsen til naturen. Hun lægger sig ofte i vandet i det sit store badekar, hvor sten på bunden og aromaterapi hjælper hende med at skabe – eller genskabe – forbindelsen til naturen.

Navn Efternavn Billledetext

En personlig sag

Ryoko studerede de traditionelle måder at gøre tingene, men søger alligevel efter sin egen vej i alt, hvad hun gør. Noget, der lader til at ligge til familien, opdager vi, da hun fortæller:

”På min mors side føler jeg mig meget forbundet til min oldemor. I begyndelsen af det 20. århundrede var Japan et meget konservativt samfund, men hun havde sin egen papirvareforretning, en ryokan (japansk gæstehus, red.) samt en pachinko parlour (japansk arkadespil, red.), hvilket var meget usædvanligt for kvinder dengang. Jeg havde behov for at lære mere om hende, og nu er jeg begyndt at skabe en særlig duft til hende.” Duften bliver lavet af på en base af sandeltræ, kanel, nellike, og oud – en af hendes personlige favoritter, som har været brugt i Japan i århundreder.

”Ligesom hende,” fortæller Ryoko, ”ønsker jeg at finde min egen vej. Jeg finder detDet er fascinerende at forstå den traditionelle måde at gøre tingene på, men jeg vil gøre vejen derhen til min egen.”

Alt, hvad Ryoko gør, er en personlig sag. En personlig historie, der fortæller om oprindelsen på alt i butikken, bærer hendes præg i form af håndskrevne noter eller etiketter lavet på en gammel skrivemaskine, der står bag disken.

”Alt, hvad vi laver, er stadig i et meget lille omfang, så jeg vil gerne gøre det personligt. Det vil betyde mere for folk, når de kender historien bag og også får noget, der er håndskrevet,” siger Ryoko.

"Ligesom hende,” fortæller Ryoko, ”ønsker jeg at finde min egen vej. "

Navn Efternavn Billledetext

Duften af minder

Ryoko sammenligner det at anvende olier på huden med det at spise, og det at lave dem med madlavning. Hun er fascineret af huden og bliver ved med at omtale det som kroppens største organ. På samme måde som hun er meget opmærksom på, hvad hun spiser – selvom det er Daniel, der tilbereder det – så går hun virkelig op i oprindelsen på de ingredienser, hun bruger. For nylig rejste hun til Indien med sin far for at lede efter nye ingredienser, og igen er hendes personlige præg tydelig i alle trin i processen. At være personligt involveret er tidskrævende, men det er måske netop det, der er hendes hemmelige ingrediens:

”Alle dufte fortæller deres egen historie, ikke mindst på grund af, hvor længe det tager at lave dem,” siger Ryoko og forklarer processen bag at lave en ny duft eller olie: først blande de æteriske olier, så vente på, at de forskellige dufte forenes og derefter komme vende tilbage dagen efter og starte forfra. Hun gemmer alt, selv de blandinger, hun ikke kan lide, og hælder dem i en stor flaske, for at se hvad der kommer ud af det – en punch af mislykkede dufte, der måske, bare måske, bliver til noget bedre sammen.

Hun har gemt detaljerede beskrivelser af alle de dufte, olier og balsammer, hun nogensinde har lavet. Selv om det gør, at hun kan lave en ny portion af det samme, så bliver det aldrig helt det samme, fortæller hun:

”Jeg kan altid lave mere, men ingredienserne er aldrig helt ens. Alt ændrer sig med tiden,” siger Ryoko. Tid er en hemmelig komponent, men at lave dufte er ikke en nøjagtig videnskab, forklarer hun:

”Lugt er en af de sanser, der er direkte forbundet til de mest primitive hjernecentre, som er ansvarlige for vores følelser og minder. Der kan ikke være nogen endelige svar, fordi den måde, mennesker oplever dufte på, er ikke den samme over hele verden, den ændrer sig med deres erfaringer, deres rødder, sted og kultur.”

Selv om alle hendes forskellige dufte og lotioner cremer er vanedannende, så vil hun have os til at opleve noget andet gennem dufte end bare “ren” fornøjelse. Hun ønsker, at vi lader duftene føre os tilbage i tiden:

”Dufte lader dig huske din smagene fra din barndombarndoms smage, måske nogle gange endda drømmene,” siger Ryoko overbevisende og får os til at længes efter en duftende rejse gennem tiden.

”Dufte lader dig huske smagene fra din barndombarndom, måske nogle gange endda drømmene,”

Navn Efternavn Billledetext