Dansk design møder italiensk håndværk i dette samarbejde mellem ferm LIVINGs designteam i København og Fornace Brioni’s enestående kunstneriske kunnen og ekspertise. Produkterne er fremstillet i Gonzaga, en lille italiensk by, spækket med historie og renæssancekultur. Kollektionen består af ler design, der udelukkende er udarbejdet i hånden ved hjælp af lokale cotto-teknikker, der er blevet overleveret gennem generationer.
Fabrikken, der fremstiller vores Argilla Wall Lamps, Shape Sculpture Set og Flod Tiles, er familiedrevet og blev grundlagt i 1920 i Gonzaga i Italien; den er dedikeret til alkymi og producerer rustikke cotto-designs ved hjælp af jord, vand og ild. Leret kommer fra flodsletterne i Po, Italiens længste flod, der løber østpå fra De cottiske Alper til Adriaterhavet. Efter udgravningen bliver leret kørt til fabrikken, hvor det opbevares i bunker udenfor for at tørre naturligt i varmen fra den italienske sol. Når der laves nye partier af fliser, flyttes det rå ler indenfor, hvor der tilsættes vand for at gøre det formbart og glat. Der tilsættes naturlig farve til leret, mens det er vådt, og overskydende dobbeltbrændt ler bruges til at skabe et hvidt, marmorlignende mønster.
Derefter støbes leret i hånden i en form, som udvælges blandt hundredvis af forme, som står langs væggene i fabrikken, hvoraf nogle er mere end 100 år gamle og bruges til at lave fliser til kirkegulve. Som en bager, der strør mel ud på en overflade for at forhindre, at dejen klistrer, drysser lerkunsthåndværkerne savsmuld i formen, inden de tilsætter leret, og fjerner luftbobler med et hårdt stød. Herefter fjernes overskydende ler fra støbeformens kanter med ståltråd, og de nyformede fliser lægges på tørrestativer, som derefter transporteres til tørrerummet.
Inde i det mørke rum er det næsten umuligt at se, hvor stativerne begynder og slutter. Fliserne opvarmes af overskydende varme fra tørreovnen, som kommer op på 1.000 grader celsius, når den tændes en gang om ugen, og de lufttørrer i op til 20 dage, før de skal i ovnen. Jo tykkere flisen er, og jo mere vand den rummer, jo længere tid skal den tørre, for at sikre, at den ikke revner, når den brændes. Når fliserne er tørret, poleres overfladen til en jævn finish af en stor maskine. Det tynde lag støv børstes væk, inden fliserne stables i ovnen. Efter at fliserne er blevet brændt i fire til fem dage, dækkes de af et lag flydende voks for at øge holdbarheden. Efter halvanden måneds produktion, pakkes de færdige produkter omhyggeligt, inden deres rejse fra Italien til Danmark begynder.