Da ferm LIVINGs designteam besøgte Leise Dich Abrahamsens farverige atelier på Frederiksberg, fik de øje på et lille papmaché-væsen på en hylde. Med sin snoede form, fem stumpede ben og furede overflade lignede det for én en krokodille, for en anden en hest.
“Det smukke ved kollektionen er, at hvert design er åbent for fortolkning,” siger Leise om sit samarbejde med ferm LIVING – fire papmaché-væsner formet med genkendelige karakteristika, der er blevet kombineret på utraditionelle måder.
Leise Dich Abrahamsen er en københavnsk kunstner, der primært arbejder med maleri og grafik. Ved at bruge et alfabet af universelle symboler – f.eks. en prik eller en linje – og genkendelige former, giver hendes værker en følelse af det velkendte og af nærvær.
“Mit atelier er ofte en testbænk for kreativ leg,” forklarer hun. “Jeg havde arbejdet med en sjov teknik, hvor jeg formede en række væsner i papmaché og derefter dekorerede dem med håndmalede prikker, klatter eller striber. Det var hurtigt og sjovt.”
Designteamet forelskede sig i Leises design og ønskede på autentisk vis at indfange den intuitive, ukomplicerede måde, hun arbejder med sine hænder på, ved at bruge enkle materialer og teknikker til at bringe væsnerne til live.
Væsnerne blev aldrig designet med et bestemt formål eller en bestemt funktion – ikke engang et bestemt dyr – i tankerne. De var derimod et kunstnerisk eksperiment:
“Min hensigt var at skabe noget tiltalende og sjovt med et element af overraskelse. Noget velkendt, men alligevel gådefuldt. Nogle gange behøver idéerne i mit hoved at tage fysisk form. Dette var en af de gange,” tilføjer hun.
Leise omarbejdede de oprindelige proportioner til en større skala og skabte håndlavede prototyper til støbeformene.
“Vi har arbejdet tæt sammen med vores partner i Indien for at fange Leises særpræg. Det var vigtigt for os at bevare den håndlavede følelse i hver enkelt genstand,” forklarer Emma Cook fra designteamet.
På fabrikken i Indien fyldes formene med sammenpresset papmachémasse, og når den er tør, males mønstrene i hånden.
Brugen af papmaché giver designet en rå, naturlig overfladestruktur, der fremhæver de subtile detaljer og unikke træk ved hvert enkelt design, mens håndmaling sikrer, at ikke to værker er ens. Hver lille tilføjelse eller udeladelse – et ekstra ben, en ufuldkommen stribe eller en manglende prik – bidrager til følelsen af håndværk og hver enkelt genstands karakter.
“Jeg kan virkelig godt lide ufuldkommenheder. Jeg har altid brugt dem i mit arbejde. Hvis jeg f.eks. har spildt maling på et ark papir, bruger jeg det til min fordel og indarbejder det i designet. Disse væsner er uperfekte med vilje,” bemærker Leise.
“Min hensigt var at skabe noget tiltalende og sjovt med et element af overraskelse. Noget velkendt, men alligevel gådefuldt. Nogle gange behøver idéerne i mit hoved at tage fysisk form. Det her var en af de gange.”
De dekorative objekter kan stå sammen eller alene på et børneværelse, men kan også pryde en hylde i en stue eller et skrivebord på et kontor. Deres tvetydige former indbyder til samtale og leg og aktiverer fantasien med deres finurlige udseende.
“Selvom jeg ser en række sjove og dekorative væsner, der minder mig om ting, jeg havde som barn, især en figur fra Japan, der simpelthen var magisk, kan jeg godt lide, at tingene ikke behøver at være så indlysende. Folk kan fortolke disse væsner på deres egen måde og give dem en betydning og en kontekst, der er relevant for dem,” siger Leise.