Bag Shell Pot produktionen

Den kinesiske keramikfabrik ligger i Cháozhōu, en charmerende by i den østlige del af Guangdong-provinsen, og omringet af tre, store betagende bjerge. Byen, der betragter sig selv som Kinas keramiske hovedstad, fremstiller forskellige genstande i hærdet ler; alt fra service og krus til skulpturelle lampebaser og vores smukke Shell Pot.

Den kinesiske keramikfabrik ligger i Cháozhōu, en charmerende by i den østlige del af Guangdong-provinsen, og omringet af tre, store betagende bjerge. Byen, der betragter sig selv som Kinas keramiske hovedstad, fremstiller forskellige genstande i hærdet ler; alt fra service og krus til skulpturelle lampebaser og vores smukke Shell Pot. På trods af vores hurtige og travle samfund, forbliver de 60 ansatte på fabrikken loyale over for det ægte håndværk i hver fase af produktionen.

Materialerne

Materialerne, der er brugt til at fremstille vores Shell Pot, er nøje fremskaffet og kvalitetstjekket for at sikre, at hver vase er udført i de bedste materialer. Den anvendte ler er blevet renset for at fjerne eventuelle luftbobler, der måtte være opstået ved fremstillingen af lermassen. Ingredienserne, der er brugt til at fremstille leret, er ekstremt holdbare og modtandsdygtige.

Billledetext

Processen

Keramikprocessen, der er langsom og kompleks, håndteres af en række forskellige ansatte, der hver især er ekspert inden for deres område. Keramik med særlige eller detaljerede silhuetter, som vores Shell Pot, kræver ofte en kombination af traditionelle og moderne redskaber og produktionsmetoder; fra formstøbning og håndmaling til beskæring, dypning og glasering.

 

 

 

 

Billledetext

Keramikprocessen, der er langsom og kompleks

Vasen støbes efter en form, hvor en perfekt blandet lermasse hældes i en todelt støbeform, der herefter skal stå og hærde og tørre. Støbeformen fremskynder tørringsprocessen, da den opsuger noget af det overskydende vand fra leret. Det er en kunst i sig selv at adskille formen fra hinanden på det perfekte tidspunkt. Leret skal være næsten fuldstændig hærdet, men stadig en smule fugtig, så pottemageren kan finpudse vasen.

Det kræver stor øvelse at kende til lerets rette konsistens under finpudsning

Herfra begynder en pottemager at finpudse vasen i hånden ved hjælp af et hånddrejet keramikhjul, en fugtig svamp til at rengøre vasen løbende og specielle metalredskaber med vinklede klinger og trådsløjfer, der kan jævne overfladen. Det kræver stor øvelse at kende til lerets rette konsistens under finpudsning og hvor meget overskydende ler, man kan fjerne, uden at ødelægge overfladen. Før vasen overrækkes til en kollega, kontrolleres den for sin jævnhed og æstetiske udtryk. Nu er vasen klar til sin første brænding ved 800°C i en speciel ovn i op til 7-8 timer.

Keramik med dybe hulrum som vores Shell Pot skal håndskylles med reaktiv glasur for at sikre en komplet belægning på vasens inderside, så væske ikke kan trænge igennem. Efter glasering kræver vasen endnu en brænding, denne gang ved 1230°C i op til 12 timer, for at sikre, at vasen opnår den rette form og levetid. Sidst, men ikke mindst, kontrolleres hvert eneste produkt for at sikre, at det imødekommer vores krav og standarder.

Billledetext
Billledetext