Bag keramikproduktionen

Hvert enkelt keramisk produkt er fremstillet på baggrund af en indgående viden og med stor dygtighed af de dedikerede håndværkere, som vi har et tæt samarbejde med.

 

Fabrikken er omgivet af tre bjerge og er beliggende i Cháozhou, en charmerende by i den østlige del af Guangdong-provinsen, som også anses for at være ”Kinas keramikhovedstad”. Keramikfabrikken producerer forskellige varer af hærdet ler, alt fra service og krus til skulpturelle vaser og lampefødder. På trods af den hurtigt skiftende verden forbliver de 60 ansatte på fabrikken loyale over for håndværkets sande ånd i alle led af produktionen.

 

 

 

 

MATERIALERNE

Råmaterialerne, der anvendes til ferm LIVINGS keramik, er alle indkøbt med omhu og kvalitetskontrolleret, for at sikre at alle produkter fra ferm LIVING er af den allerhøjeste kvalitet. Det anvendte ler er blevet vakuumbehandlet, så luften trækkes ud, for at fjerne eventuelle luftlommer der er opstået under fremstillingen af leret. De anvendte materialer er ekstremt holdbare, skabt til at holde livet ud.

 

PROCESSEN

Produktionsprocessen for keramik er langsom og kompleks og varetages af flere forskellige personer, hvor hver og en er ekspert inden for deres fag. Keramik med subtile eller detaljerede silhuetter kræver ofte en kombination af traditionelle og moderne værktøjer samt produktionsteknikker som slikkerstøbning, maling i hånden, afvaskning med svamp, afpudsning, dypning og glasering. Den keramiske genstand formes ofte ved hjælp af slikkerstøbning, hvor perfekt blandet ler hældes i en delt støbeform for at hærde og tørre. Gipsformen fremskynder tørringen, idet den opsuger noget af det overskydende vand fra leret. Det er en færdighed i sig selv at kunne adskille gipsformens dele på det perfekte tidspunkt. Leret skal være næsten helt hærdet, men også stadig en smule fugtigt, så pottemageren kan finpudse genstanden.

 

 

 

“Vi samarbejder med håndværkere over hele verden, og vi synes, at det er utrolig vigtigt at præcisere og redegøre for, hvordan vores keramik fremstilles.”

 

Billledetext
Billledetext

Fra dette tidspunkt begynder en pottemager at finpudse i hånden ved hjælp af en hånddrevet drejeskive, en fugtig svamp til at rengøre genstanden kontinuerligt og særlige metalværktøjer med vinkelformede blade og ståltrådsløkker til at udjævne ruhed og kanter. Det kræver meget øvelse, før man kan genkende den perfekte konsistens til finpudsningen af keramikken, og før man ved, hvor meget der kan fjernes uden at beskadige overfladen. Inden genstanden gives videre til en kollega, efterses dens jævnhed og æstetiske skønhed. Genstanden er nu klar til sin første brænding i en særlig ovn, der brænder ved en meget høj temperatur i op til 7-8 timer.

Hvis der kræves glasering, gøres dette ofte i hånden af en medarbejder, der har særlige tekniske færdigheder i glasering, for at sikre en fuldstændig belægning. Efter glaseringen skal genstanden brændes for anden gang i op til 12 timer, for at sikre at keramikken har den rigtige form og levetid. Afslutningsvis efterses hvert produkt omhyggeligt.

Billledetext

“Produktionsprocessen for keramik er langsom og kompleks og varetages af flere forskellige personer, hvor hver og en er ekspert inden for deres fag.”