I et lille atelier på Islands Brygge i København findes et unikt, kreativt univers. Her er der små og store konstruktioner i papir samt reoler fulde af papirark i alle afskygninger, som bare venter på at blive foldet eller klippet i. Amanda Betz er uddannet arkitekt fra Det Kongelige Danske Kunstakademi, men har altid arbejdet kreativt. Hendes mor var scenograf, og havde ofte sit arbejde liggende i barndomshjemmets stuer, hvor det var kutyme, at moderen spurgte Amanda til råds: ”Min mor lærte mig at se. Hun havde den holdning, at jeg skulle tage stilling til æstetik og have en mening om det. Jeg tror, det har jeg hjulpet mig at blive taget seriøst fra en meget ung alder. Det gør, at jeg i dag hele tiden forholder mig til det, jeg laver”.
Det var via sin plads på Statens Værksted, at Amanda for alvor fik øjnene op for papirets mange muligheder. Hun havde altid lavet modeller i papir under sin uddannelse, og det føltes derfor naturligt at arbejde med papiret som medie. I takt med at Amanda arbejdede mere med papiret, voksede interessen: ”For mig kan papir det samme som ler i forhold til at skabe skulpturer, og faktisk kan papir meget mere. Der er en frihed og en leg i papiret, som du ikke finder andre steder. Ved at have en ekstrem præcision i værket kan man tillade dele af det, at være mere tilfældigt og naturligt når alt andet er veldefineret – øjet ser kontrasterne mellem det stringente og tilfældighederne, og det synes jeg er ret interessant”.
Når man iagttager Amandas værker, kan mange af dem bedst beskrives som arkitektoniske, flerdimensionelle konstruktioner i papir. Udgangspunktet for Amandas kreative proces er også det tredimensionelle – for det er sådan, hun udtænker nye ideer. Amanda fortæller, at der helst skal være en spænding i værket. Det skal repræsentere noget, som man ikke kunne forestille sig i papir og med dette for øje, går Amanda i gang med at afsøge og teste sine ideer. Som hun selv beskriver det, er alt hvad hun laver forsøg – indtil det lykkes.
“En af papirets præmisser er, at det er et materiale, som kræver, at man passer godt på det. Men det er også med til at give papirets dets skønhed og poesi, fordi værkerne skal behandles med omtanke.”
Til ferm LIVINGs julekollektion har Amanda skabt Paper Star Sun, Christmas Paper Tassels og Christmas Paper Cones, som alle er lavet i FSC™ certificeret papir. De er kendetegnet ved deres legende og moderne tilgang til det traditionelle papirjuleklip, som man blandt andet kender det fra H.C. Andersen, men er samtidig helt i tråd med Amanda Betz’ arkitektoniske og skarpe udtryk.
Amanda var i mange år blevet opfordret til at lave julepynt i papir, men da hun endelig tog ideen til sig, var det med et mål om, at pynten ikke måtte blive for yndig. Så da samarbejdet med ferm LIVING bød sig, var hun ikke i tvivl om, at matchet var der: ”Produkterne er meget taktile – der er en særlig grad af stoflighed i alt det, ferm LIVING laver. Der er også mange legende elementer, både i børnekollektionen og i det voksne univers, hvor du finder produkter, som er ”skæve eksistenser”. Æstetikken og denne legende tilgang til at indrette et hjem kunne jeg spejle mig i”.
Amandas design til Paper Star Sun startede oprindeligt som en krans til døren. Men da Amanda havde arbejdet med konstruktionen, ledte papiret hende i en anden retning: ”Jeg lavede en masse folder, og skalerede værket op, så det kunne blive til en krans. Men da jeg spændte det hele op ved hjælp af et bånd, kunne jeg se, at der skete et eller andet. Jeg spændte den endnu mere, og pludselig kunne jeg se stjernen for mig”.
Resultatet blev en moderne julestjerne foldet i et enkelt ark papir, som er kendetegnet ved sine åbne sider, hvor man har et direkte indkig til den smukke konstruktion, der leder tankerne hen på Japans tradition for origami. Amanda forklarer at noget af det særlige ved julepynten for ferm LIVING, er dets skrøbelighed og evne til at lege med lys og skygger: ”En af papirets præmisser er, at det er et materiale, som kræver, at man passer godt på det. Men det er også med til at give papirets dets skønhed og poesi, fordi værkerne skal behandles med omtanke. Papirværker har også en unik evne til at formidle lys og skygge, da lys kan lege med papiret og kaste de smukkeste skygger. Dette vil man især kunne se ved Christmas Paper Tassels og Christmas Paper Cones, hvor der er så meget liv i silhuetterne”.
Når man spørger Amanda, hvordan hun selv pynter op til jul, siger hun smilende: ”Der er jo efterhånden meget papir”. Amanda er æstetiker til fingerspidserne og for hende, er det at pynte hjemmet op til jul, noget hun virkelig nyder. Men for Amanda er følelsen af jul ikke nødvendigvis afhængig af særlige genstande eller traditioner – det handler om relationerne og det at nyde hinandens selskab i hyggelige rammer. Så uanset om julen fejres hjemme hos mor, hvor de velkendte traditioner fra barndommen findes frem, eller om det er i svigermors varme, glitterfyldte stuer, så er der en hjemlig følelse af jul: ”Inden jeg fik børn, troede jeg, at julen skulle være på en bestemt måde. Men sådan hænger det ikke sammen. Der er så mange mennesker og følelser involveret i julen, og alle fejrer den på forskellige måder - så for mig er julen kommet til at handle om nærværet. Den må gerne være foranderlig, så længe jeg er sammen med dem jeg holder af”.