Designteamet

ferm LIVINGs team af designere deler deres tanker om rejsen mod at skabe nye produkter: en holistisk, samarbejdsorienteret tilgang til designprocessen.

 

VORES DESIGNSTUDIO

Hos ferm LIVING har vi den relativt unikke fornøjelse af at have vores eget designstudio. Et team af forskellige personligheder, der sammen producerer langt de fleste af vores designs.

 

Holdet beskriver sig selv som et minisamfund inden for ferm LIVING. “Vi er alle forskellige, men vi deler de samme værdier, hvilket betyder, at vores design kommer fra det samme sted,” fortæller designteamet. Og det sted er det, der udgør ferm LIVINGs kerneidentitet: autentisk skandinavisk design med en klar funktionalitet, der favner livets kontraster. “Vi spørger altid os selv: Hvordan designer vi et hjem, hvor der er rum til at føle sig godt tilpas? Vi ønsker at skabe et glad, varmt sted i de mennesker, vi designer til, uanset om det er møbler, belysning eller tilbehør. Af og til samarbejder vi med en ekstern designer om et produkt, der passer perfekt til vores brand-dna.”

 

 

Teamet har forskellige uddannelser og erfaringsbaggrunde inden for design – nogle har læst interiør og møbeldesign, andre kommer fra mode-, kunst- eller industriel og grafisk design-verdenen. Lige så vigtige er imidlertid de forskellige perspektiver, hvert medlem af teamet bringer til bordet – den der mavefornemmelse, som på unik vis udspringer af hver persons individuelle livserfaringer: “Kald det, hvad du vil – en mavefornemmelse, intuition – men vi er ikke bange for at bruge det sted som udgangspunkt for vores arbejde. Det er en konkret ting, en akkumulering af din smag, dine minder, overbevisninger og oplevelser. Når du designer et produkt, lader du den følelse smelte sammen med funktion, æstetik og håndværk, men det hele starter med intuition.”

 

 

“Kald det, hvad du vil – en mavefornemmelse, intuition – men vi er ikke bange for at bruge det sted som udgangspunkt for vores arbejde.”

 

 

DEN KREATIVE PROCES

Processen med at skabe en kollektion er samarbejdsorienteret. Selvom hver designer har sit eget ekspertiseområde, er designene ikke delt op individuelt – derfor finder du ikke en enkelt ferm LIVING-designers navn på et af vores produkter. “Vi skaber ting sammen og deler ansvaret for designprocessen. Det er en levende, fusionerende udvikling, der ikke kan ejes af én person. Det kræver en stærk designer at arbejde på denne måde, og fordi der er følelser involveret i design, kan det være udfordrende. Men i sidste ende gør det både designet og produktet bedre. Hvert design undersøges fra alle vinkler af mange sæt øjne, og der er ingen tvivl om, hvornår et produkt er færdigt.”

 

På samme måde stammer udgangspunktet eller inspirationen til en kollektion ikke fra ét fast opgaveforlæg. Det er en del af en løbende dialog, et svar på det, der foregår i verden udenfor. “Vi overvejer hele tiden de ord og ideer, der præger en kollektion. For eksempel taler vi om balance og stilhed. Hvordan ser stilhed ud? Hvordan indfanger vi den følelse i et design? Hvordan kommer balance til at se ud og føles i fremtiden?”

 

 

 

 

En af fordelene ved, at vi har vores eget designstudie, er, at det sikrer kontinuiteten i dialogen – med designere, der kender vores brand, dets historie, der ved, hvor det er nu, og hvor det er på vej hen: “Det giver os mulighed for at arbejde langsigtet og sikre en rød tråd gennem alt, hvad vi producerer. Selvom det er vigtigt altid at designe fremad og tænke år frem, er det stadig væsentligt at være agil og give plads til ændringer i vores tankegang. Især i betragtning af, hvordan verden ser ud i dag – vi skal være i stand til at reagere på de her grundlæggende ændringer i vores samfund. Og det giver os faktisk masser af inspiration.”

 

Inspiration kommer til designteamet i mange former. Nogle gange kan et produkt blive bragt til live gennem en fri associationsøvelse. “Der er mange tekniske og kommercielle aspekter ved at være designer, så det er vigtigt også at fordybe sig i designets frie, legende natur – at udforske kreativitet uden grænser. Vi afholder en række kreative workshops, hvor vi kan lege med forskellige medier, stikke fingrene i materialerne og bare skabe det, vi har lyst til.”

 

Samarbejdsprocessen er ikke begrænset til designteamet, men strækker sig også til den større ferm LIVING-familie. “Vi arbejder tæt sammen med vores kolleger i produktudviklingsteamet for at sætte vores idéer på prøve. Det er en uforudsigelig proces, hvor hvert produkt har sit eget liv og sin egen udviklingstid. Vi er afhængige af feedback og viden fra andre teams, f.eks. salg, for at finde ud af, om vores produkter faktisk kommunikerer med vores kunder.” Det, designerne refererer til som en “lang fødsel”, kan være årsag til frustration, men de er enige om, at det er en integreret del af processen. “Det giver os mulighed for at være bevidste i vores design. Mangler der noget? Hvis svaret er ja, er produktet ikke klar, og så kommer det ikke ind i produktfamilien. Nogle gange gemmer vi det, eller vi tilpasser det til en senere kollektion. Det er en rejse, men produkterne bliver bedre af det.”

 

 

EN KOMPLET KOLLEKTION

Når man spørger designerne, hvornår en kollektion er færdig, svarer de med et rungende, enstemmigt ‘aldrig’. “Det lever videre! Når et nyt produkt træder ind i familien, indtager det sin naturlige plads ved siden af vores eksisterende produkter,” siger designteamet. “Vi bygger altid videre fra den sidste kollektion. Vores produkter er ikke beregnet til bare at eksistere i en sæson. Vi betragter det som en styrke, at nye og gamle kollektioner interagerer og lever videre sammen.”